Thursday, February 17, 2011

Mari kait buah dengan udang galah

1. musim-musim hujan ni makin rajin abang ngah saya mengail / memancing
2. selalunya kalau pulang ke kampung tak pernah saya tak dapat rasa hasil dari hobi tegar abang ngah saya
3. kadang-kadang dia bawa balik ikan ubi (tak tahu korang panggil apa) - masak stim sedap, n cina suka beli yang masih hidup. harga 1kg leh cecah RM150.
4. macam-macam ikan sungai saya dapat rasa, sejak dari kanak-kanak lagi
5. paling suka kalau dapat ikan lampam goreng garing-garing... makan dengan nasi panas lawan dengan ulam raja cicah budu.. lapor perut wehh!

ikan baung dari sisi - sedap buat singgang pedas

ikan baung dari depan - juga sedap goreng garing, lepas tu siram dengan sambal cili kering yang pekat..pehhhh

6. selain ikan-ikan, abang ngah saya ada juga dapat udang galah. kadang-kadang besar lengan orang dewasa, kadang-kadang saiz lengan bayi je. ikut rezeki lah kan.

udang galah, anak ikan lampam, anak baung...

1st daya dapat 2 ekor je udang galah, tak pe lah.. rezeki yang ni je, sekali 2nd day abang ngah dapat lagi banyak.. masak sekali harung lah kan.. tapi version hasil masakan  saya tak sempat snap gambar. sebab semua dah lapar... makan je. 

yang ni versi yang adik saya masak, abang ngah dapat dalam 3 ekor kali ni. smua besar-besar compared to the 1st n 2nd hasil.

besar kan? isi dia pejal dan manis... sedap nye... nyum-nyum


penuh 1 pinggan adik bungsu ku... akak dia ngendeng2 suh suap.. hehehe

Note: 
a - sebab tu saya suka balik kampung, dapat makan makanan mahal secara percuma... hehehe *∩_∩*
b - abang ngah suka mancing, tapi kalau dapat ikan sure dia bagi orang sebab dia tak makan
c - mak dan adik lelaki tak makan ikan sungai
d - saya, adik perempuan, ayah .... makan ikan sungai sampai tak sedar ada orang panggil... sodap wooo
e - saya dah ajar mak macam mana nak masak ikan stim yang sedap, sebab raya cina tahun lepas saya buat ayah saya makan sampai bertambah-tambah (◕‿-)



0 comments:

 
Themes by: Simple-Blogskins. Powered by Blogger