Friday, May 6, 2011

ujian dari Allah

Ketika Allah rindu pada hambanya, Ia akan mengirimkan sebuah hadiah istimewa melalui malaikat Jibril yg isinya adalah ujian. Dalam hadits kudsi Allah berfirman. "Pergilah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padanya karna Aku ingin mendengar rintihannya." (HR Thabrani dari Abu Umamah)




bila baca hadis ni, saya rasa tenang dan lapang..
dulu
saya terima pelbagai ujian dan dugaan
sampai satu tahap
dimana iman terlalu lemah
aqidah saya nyaris terbabas
syukur Allah masih sayang saya
Nisa pun sayang Allah
I Love Allah!


sewaktu ditimpa ujian dan musibah berganda tu
saya rasa down sangat-sangat
rasa macam terlalu dibenci Allah
terasa macam Allah murka sangat
terfikir-fikir apa dosa saya
apa salah saya
menangis-nangis
meraung-raung 
dengan soalan kenapa saya?
kenapa Nisa yang diuji?
masa tu memang dah tak tahan dah
dah rasa tak cukup kuat sangat
lemah
nak layu
nak terkulai
syaitan mula tersenyum


waktu tu, tiba-tiba saya seolah-olah mendengar bisikan
bisikan naluri mungkin
bisikan hati
mengatakan Allah sayang saya
sebab tu Allah bagi banyak ujian dan dugaan yang bertimpa-timpa


serius! sangat bertimpa-timpa
rasa aib pun ada
sebab sampai menimbulkan rasa rendah diri
dan dipandang enteng oleh segelintir manusia yang kononnya teman
malah pernah ada cakap kat saya
kenapa eh kau selalu di uji dengan pelbagai ujian?? 
aku tak pernah kena pun
(air muka dia tergambar seolah-olah saya ni banyak dosa sangat-sangat)


remuk hati saya
sebab dia kawan saya
saya baca buku la tahzan
sedikit sebanyak dapat melegakan hati yang terluka ni


saya tahu Allah kirim Malaikat Jibril untuk uji saya
ya
saya merintih
menangis sorang-sorang
saya bercakap dan berbual dengan Allah


betul lah hadis tu cakap
Allah bagi hamba Dia dengan ujian
kerana dengan ujian
hamba-Nya datang pada-Nya
mengadu dan merintih
kerana Allah rindu nak dengar suara hamba-Nya 
memanggil dan menyeru nama-Nya


syukran Ya Allah
Nisa redha dengan segalanya
moga ada sinar dihujungnya
insyaAllah

2 comments:

Eda said...

sedih lak bc entry ni..chill ok..=)

ada hikmah disebalik semua kejadian..

KayNisa said...

tulah, stiap kejadian ada hikmah.. kita hamba kena sabar dan terus berdoa serta bertawakkal pada Allah

 
Themes by: Simple-Blogskins. Powered by Blogger