Wednesday, April 18, 2012

Diet Tips #2: Kenapa perlu multivitamin? ~ Siri vitamin larut air

image source from google
sumber entry

hari tu i dah share pasal vitamin larut lemak kan
now nak share pasal kepentingan vitamin larut air

kalau dengar vitamin larut air, apa yang korang akan boleh imagine?
mesti air oren dan vitamin C kan?
sangat sinonim
dulu pun masa sekolah i use to imagine like that to remind of something

so, dalam entry kali ni jom kita baca apa benefits2 dari vitamin2 larut air pulak

Thiamine HCl (B1)

  1. vitamin larut air, yang terlibat dalam metabolisme asid amino rantai bercabang; vitamin B1 diperlukan untuk memproses karbohidrat, lemak, dan protein.
  2. membantu sel-sel badan menukar karbohidrat menjadi tenaga (kalau karbohidrat tak ditukar menjadi tenaga, dia akan bertukar menjadi lemak!); bantuan sistem saraf, menyokong saraf, kesihatan dan mengurangkan kebas dan sesemut.
  3. saranan pengambilan makanan 1.1 mg sehari bagi lelaki dewasa dan 0.8 mg sehari untuk wanita dewasa.
  4. roti yang diperkaya, bijirin, pasta, bijirin penuh, daging tanpa lemak, ikan, kacang kering, kacang polong, dan kacang soya.  
  5. Jika kekurangan: hilang selera makan, pencernaan dan sembelit kronik, kehilangan berat badan, tekanan mental, keletihan saraf, dan insomnia. 
  6. Jika overdos: gejala overdos termasuk rasa kehangatan, lemah, berpeluh, loya, kegelisahan, kesesakan tekak, kulit berwarna biru, dan kematian. 


Riboflavin (B2)

  1. vitamin larut air, yang diperlukan untuk memproses asid amino dan lemak, mengaktifkan vitamin B6 dan asid folik, yang terlibat dalam pengeluaran tenaga.
  2. vitamin B2 membantu mencegah dan merawat sakit kepala migrain, katarak, artritis reumatoid, dan beberapa penyakit kulit, penting untuk mengekalkan metabolisme yang betul.
  3. keperluan riboflavin mesti sama dengan jumlah keperluan tenaga dan metabolisma, secara amnya 1.7 mg / hari bagi seorang lelaki dewasa dan 1.3 mg / hari bagi wanita dewasa.
  4. boleh didapati dari daging organ seperti hati, buah pinggang dan jantung, susu, yis, keju, minyak ikan, telur dan sayur-sayuran berdaun hijau gelap
  5. kekurangan boleh menyebabkan kepada sengsara, kepekaan yang tidak normal kepada cahaya, luka-luka kulit.
  6. jika berlebihan tiada ketoksikan yang dikenali untuk riboflavin, mungkin kesan sampingan overdos termasuk gatal-gatal, kebas, membakar atau prickling sensasi. 


Nicotinamide / Niacin (B3)


  1. vitamin larut air, asid nikotinik, nicotinamide, Nikotinamida dan anti pellagra vitamin penting dalam metabolisme karbohidrat (untuk menghasilkan tenaga), lemak, dan protein.. kalau tak tukar karbohidrat ke tenaga, karbohidrat akan bertukar jadi lemak!
  2. memudahkan keupayaan badan untuk menghapuskan toksin, membantu dengan antioksidan dan fungsi detoksifikasi, membantu menstabilkan kandungan gula dalam darah, melegakan jerawat, migrain, vertigo, kelupaan , tekanan darah tinggi dan cirit-birit.
  3. 19 mg sehari bagi lelaki dewasa dan 13 mg sehari untuk wanita dewasa, dos perlu dibahagikan kepada 2-3 dos harian yang berasingan.
  4. sumber: yis, brokoli, lobak merah, keju, tepung jagung, sayur-sayuran dandelion, tarikh, telur, ikan, susu, kacang, daging babi, kentang, tomato, hati lembu, buah pinggang daging lembu, anak lembu, ikan, ikan salmon, ikan todak, ikan tuna, biji bunga matahari,dan kacang tanah.
  5. kekurangan boleh menyebabkan pellagra, ciri-ciri sakit mulut, ruam kulit, cirit-birit, dan demensia (penyakit lupa/hilang ingatan).
  6. dos yang tinggi boleh menyebabkan kerosakan hati, ulser peptik, dan ruam kulit, dos berlebihan asid nikotinik menyebabkan flushing kulit, sakit kepala, tekanan darah rendah. 


Pyridoxine HCl (B6)
  1.  vitamin larut air yang berfungsi sebagai koenzim untuk merungkaikan rantaian karbphidrat, lemak, dan protein
  2. vitamin B6 adalah penting dalam metabolisme asid amino, membantu mengekalkan fungsi sistem imun yang sihat, membantu dalam fungsi enzim tertentu.
  3. 2.0 mg / hari bagi orang dewasa dan 1.6 mg / hari bagi wanita dewasa, jumlah yang tinggi boleh disyorkan untuk keadaan tertentu.
  4. sumber: yis yang melalui proses penapaian, lobak merah, ayam, telur, ikan, daging, kacang, bayam, biji bunga matahari, biji-bijian, roti, hati, bijirin, bayam, kacang hijau, dan pisang. 
  5. gejala kekurangan termasuk dermatitis, retak dan bibir sakit, lidah radang dan mulut, neuropati, kekeliruan, dan insomnia.
  6. overdos: menyebabkan daya kordinasi badan menurun secara mengejut (imbangan badan), kekebasan,  deria sentuhan terhadap getaran, suhu, dan sentuhan menurun. 
Cynocobalamin (B12)
  1.  vitamin larut air, cobalamins termasuk cyanocobalamin, hydroxocobalamin, methylcobalamin dan adenosylcobalamin.
  2. membantu mengekalkan sel-sel saraf supaya sihat, membantu pengeluaran DNA dan RNA, penting untuk pengeluaran platelet darah dan sel-sel darah merah dan putih. ~ vitamin B12 penting untuk pertambahan darah!
  3. dos yang diperluakan sehari: 2 mikrogram sehari untuk orang dewasa, wanita mengandung memerlukan 3 mikrogram sehari.
  4. hati, tuna, keju kotej, yogurt dan telur; produk haiwan adalah sumber makanan utama vitamin B12.
  5. tanda-tanda kekurangan B12 termasuk keletihan, kelemahan, loya, sembelit, kembung perut (gas), hilang selera makan dan kehilangan berat badan.
  6. vitamin B12 dianggap selamat dan tidak bertoksik. 


Ascorbic Acid (C )
  1. vitamin larut air, penting untuk pengoksidaan fenilalanina dan tirosina, yang diperlukan untuk sintesis kolagen. - siapa makan kolagen mesti ambil vitamin C, kalau tak..kolagen tu tak berfungsi!
  2. vitamin C membantu membina dan mengekalkan tisu dan pengukuhan sistem imun, membantu mengurangkan jumlah kolesterol dan LDL dan trigliserida, melindungi daripada penyakit jantung.
  3. 75 mg sehari untuk wanita tidak merokok dan 90 mg sehari untuk lelaki tidak merokok, 110 mg sehari untuk perokok wanita dan 125 mg sehari untuk perokok lelaki.
  4. sumber vitamin C - lada hijau, buah-buahan sitrus dan jus, strawberi, tomato, brokoli, lobak hijau dan lain-lain tumbuhan hijau, kentang manis dan putih.
  5. gejala kekurangan vitamin C termasuk keletihan, kelemahan otot, sendi dan sakit otot, ruam pada kaki, dan gusi berdarah.
  6. umumnya bukan-toksik, keracunan dos (lebih daripada 2,000 mg setiap hari) boleh menyebabkan cirit-birit, gas, atau sakit perut.


note I: banyakkan dia punya benefit. ada yang berfungsi untuk bantu uraikan karbohidrat, lemak, dan protein..dimana kalau 3 nutrien ni tak diuraikan dan dibebaskan delam bentuk tenaga..ia akan bertukar menjadi lemak yang berlebihan!

note II: vitamin B complex selalu dikaitkan dengan proses membantu untuk menguatkan ingatan. 

note III: sebab tu kalau nak diet atau nak kurangkan berat badan, mesti ambil multivitamin. sebab kebanyakankan vitamin membantu untuk menguraikan makanan kepada tenaga. nak kurang kan berat mesti nak exercise. bile nak exercise mesti nak tenaga kan??  kalau tak percaya boleh rujuk blog sususejat

0 comments:

 
Themes by: Simple-Blogskins. Powered by Blogger