Tuesday, March 5, 2013

Kerabu Sotong

mari menyotong ^^

dari minggu lepas kat rumah ni asyik makan sotong
entah hantu sotong mana rasuk ayah saya
dia asyik beli sotong je
hari tu dia beli seekor sotong yang saiz dia besar nya
seekor pun dah seberat hampir 2 kilo
dalam rumah ni ada tiga orang je
bukan 13 orang wahai ayah ku
dan pagi tadi dia beli lagi sekilo sotong yang panjang sejengkal tu sekilo lagi

saya dan mak dah naik pening nak masak apa dengan sotong ni
layan kan je ayah saya yang comel tu...
kalau mak saya, tak ada masakan lain dah - sotong rebus letak serai dan lada hitam. tu aje - naik boring dah saya makan sotong rebus ni
kalau saya pulak, akan masak sotong goreng kunyit + sayur-sayur - mak ayah tak suka
tak pun sambal sotong - pun mak ayah saya tak suka
mereka cuma suka - sotong rebus letak serai dan lada hitam tu... arghhhhhhh

sampai lah suatu hari, saya bertandang kat rumah abang ngah saya (sebelah rumah je pun)
nampak kakak ipar tengah buat kerabu sotong - dia dapat resepi ni dari customer kat kedai runcit dia. customer dia tu tak tahu la pula saya mana dia dapat resepi ni
lepas tu kak ngah saya bagi lah sepiring untuk mak ayah rasa, saya dah rasa dah kat rumah dia - sedap!

bila mak ayah makan - dorang pun kata sedap. maka hari ni saya pun decide nak buat kerabu sotong. disebabkan kerabu sotong tak ada kuah, maka mak saya pun masak lah sotong rebus serai supaya ada kuah T_T 

lets cekidaud the recipe yawww!





bahan-bahan
1kg sotong
5 biji cili padi - nak pedas sila tambah lagi
1 labu bawang besar
2 biji tomato yang besar
2 batang serai
2-3 helai daun limau purut
1/2 biji lemon / limau nipis - ambil jus dia
2 pokok daun ketumbar 
garam , gula secukup rasa

cara-cara
1. sotong dibersihkan, buang tulang dan mata sotong supaya tak hanyir
2. potong sotong nipis-nipis dan rebus sampai masak kemudian toskan
3. hiris nipis cili padi, serai, daun limau purut, dan daun ketumbar
4. potong dadu bawang besar dan tomato
5. campurkan semua bahan, perahkan jus lemon / limau nipis. masukkan garam dan gula kemudian gaul sebati. dah siap untuk dimakan. selamat mencuba ^_^

4 comments:

Lisa Redzuan said...

will try later..suka sgt mkn kerabu sotong tapi nak buat malas sbb diri ni sorg je yg suka mkn..sotong rebus letak serai dan lada hitam tu pon mcm sedap je..tak pernah mkn lagi sotong yg masak mcm tu..rebus2 bagus..no kolestrol...ahaks!!..

KayNisa said...

lisa: sotong rebus tu ada jugak panggil singgang sotong, sonang je

sotong, air, bawang merah tumbuk, lada hitam tumbuk, serai katok. garam jangan lupa. :)

Eda Latiff said...

wah sedapnya kerabu sotong...tapi bahan2 x cukup nak wat..sotong dah kuar dari peti ais dah td..huhu..

KayNisa said...

eda: haah, xcukup bahan pun tak seronok jugak nak masak :)

 
Themes by: Simple-Blogskins. Powered by Blogger