Wednesday, May 1, 2013

makcik kepoh mulut macam tongkeng ayam



ni entry marah + geram

makcik ni banyak kali dah cari pasal dengan aku

tadi sekali lagi dia buat pasal iaitu bercakap tanpa guna otak dahulu, sebaliknya memakai mulut seperti tongkeng ayam untuk bercakap

pagi tadi aku join makcik-makcik kejiranan potong-potong sayur untuk kenduri (aku cakap potong sayur sebab kejadian terjadi sewaktu aku potong sayur kangkung)

dia tahu aku dah lama menganggur

dengan sinis dia berkata "awak tak dapat kerja lagi ke?"

aku pun jawab , "belum ada rezeki makcik" dengan muka yang sangat sedih serta kesian. :(

lepas tu dia jawab, "oo awak tak mintak kerja mesti lah tak dapat. anak dara makcik nun kat kayell dia kerja. dua-dua orang kerja kat kayell. awak tak mintak ni, sebab tu tak dapat. "

time tu jugak hati jahat aku rasa macam nak sumbat batang2 kangkung masuk mulut persis tongkeng ayam dia tu.

tapi disebabkan aku masih lagi mempunyai akal dan otak, aku pun jawab.. Allahuakbar makcik, dah beratus-ratus kerja saya mintak. satu pun tak dapat. yang dapat nun di kayell semuanya. kat terengganu mahupun pahang tak ada satu pun sangkut. kalau kat kayell nun, gaji yang dia offer bukan sikit makcik, saya rasa mesti 3kali ganda gaji anak makcik yang 2 orang tu." aku saja cakap riak sikit, geram sangat masa tu.

tapi yang bestnya, kakak ipar aku buat lauk tambah. "haah dia dapat offer gaji 10K, tapi dia tak mahu. dia sayang kan mak ayah dia ni ha. kalau dia mata duitan lama dah dia pergi kerja kat kayell nun."

makcik tu pun diam sambil terkebil-kebil dan mulut tongkeng ayam dia makin terjuih-juih.

sumber: cari menggunakan google


note: ramai makcik lain bengang juga dengan sikap makcik mulut tongkeng ayam tu, mereka mengucapkan syabas kat aku tadi. hahahaha


p/s: saya bukan lah seorang yang suka bermegah-megah dan riak tak tentu pasal. kadang-kadang orang macam ni kena  sekolahkan jugak. kalau tak sampai sudah dia akan berfikiran negatif dan sempit tanpa fikir letak duduk seseorang tu :D

2 comments:

Lisa Redzuan said...

Syabas...mcm tu la cara yg perlu dilakukan bg mereka2 yg ckp ikut suka hati..

cikcoklat a.k.a Haiza said...

hahaha..lawak la nisa

 
Themes by: Simple-Blogskins. Powered by Blogger